Inklusion i Al-Salahiyahs Børnehave

Inklusion handler om at alle børn – uanset – forudsætning – får oplevelsen af at være en del af fællesskabet. Alle børn har behov for at være en del af fællesskabet og fællesskabet skal kunne rumme og værdsætte børns mangfoldighed og forskelligheder. Det er de voksnes ansvar, at skabe fællesskaber, der fleksibelt understøtter det enkelte barns faglige, sociale og personlige udvikling.

• Vi ønsker en børnehave, der har en kultur, hvor børn bliver set og hørt og bliver værdsat for den de er.
  • Vi ønsker, at børnene føler, at det er vigtigt, at barnet er kommet i børnehave, fordi han/hun gør en forskel og at man har været savnet, når man har været syg og været væk fra børnehaven.
  • Vi ønsker, at alle bidrager til fællesskabet og har betydning for fællesskabet.
  • Vi ønsker en åben børnehave, hvor vi er glade for at få besøg og nysgerrige på andre mennesker.
  • Vi ønsker en børnehave, hvor vi hjælper og trøster og drager omsorg for hinanden.
  • Vi vil gerne lytte og fortælle og vise interesse for hinanden. Vi vil gerne have gode oplevelser og minder sammen.
  • Vi vil gerne sige pænt goddag og pænt farvel.
  • Vi vil gerne de store ind imellem hjælper de små med at tage tøj på.
  • Vi vil ikke, at et eneste barn bliver ekskluderet fra fællesskabet, men vi vil heller ikke have dårlig opførsel.
  • Vi taler pænt til og om hinanden.

Inklusionstanken er for os grundlæggende og vi arbejder med det hver dag og i nogle perioder fokuseret. Vi anvender forskellige materialer; ”Fri for mobberi”, ”Trin for Trin” og ”Kanin og Pindsvin” og bruger børnemøder, hvor vi også får snakket om svære ting. Vi arbejder meget med at børnene lærer at håndtere konflikter og få dem løst, så man har en god fornemmelse i maven.

Tiltag:

Afdelingslederen har deltaget på et kursusforløb om Social Inklusion. Vi håber her at blive endnu klogere og få nye redskaber i arbejdet med inklusion og fællesskabet.

• Hvis man ikke selv formår at gå til ”mobbe-udøveren” – benyttes lederen/sikkerhedsrepræsentanten