Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

”MELLEMFOLKELIGT SKOLEMØDE"

​​

Vores 9. klasser fra Al-Salahiyah og Odense Friskole mødes igen den 22/02/2019

Vores 7. & 8. klasser fra Al-Salahiyah og Odense Friskole mødes igen den 08/02/2019

​Kære forældre,

På tirsdag den 4. december 2018 kl. 9.00-14.00 får 7.-9. klasse besøg af elever fra Odense Friskole.

Dette besøg skyldes et samarbejde, som Dansk Friskoleforening sammen med forfatter og brobygger Özlem Cekic og forfatter Bent Melchior har indgået. De kalder dette for ”MELLEMFOLKELIGT SKOLEMØDE" på tværs af kultur, geografi, religion og sprog”. Der er et politisk ønske om, at elever blandes for at undgå etniske og religiøse opdelinger i samfundet, og igennem samarbejdet her bringes elever fra Odense Friskole og Al-Salahiyah sammen for at lære hinanden at kende.

Man sigter mod, at man gennem nye venskaber vaccinerer mod fordomme, og derfor bringes unge mennesker sammen for at nedbryde og forebygge fordomme om hinanden på tværs af kulturelle skel. Til gavn for den enkelte og til gavn for samfundet. Målet med dette møde er at bygge bro mellem mennesker og skabe gensidig forståelse over de grøfter, der er gravet.

Derfor skal elever fra Odense Friskole møde vores elever. Da de alle kommer fra blandede baggrunde, skal de møde hinanden og forhåbentlig derigennem opnå ny forståelse for forskellighed, men også lighed.

Det er et heldagsarrangement, som består af:

• Elevmøde: overbygningselever fra Al-Salahiyah og Odense Friskole mødes og skal lære hinanden at kende
  • Undervisning i kantinen: Özlem Cekic tager udgangspunkt i sit arbejde som brobygger, og hvordan det enkelte menneske kan tage et personligt ansvar for demokratiet og for samtalen og Bent Melchior fortæller om nazismen, antisemitismen og sin historie om at være flygtning under Anden Verdenskrig og sine erfaringer med at insisterer på fredelig sameksistens på trods af forskelle.

Vi glæder os til en spændende dag og håber, at jeres børn får en lærerig dag.

INFO​

Al-Salahiyah skolen