Al – Salahiyah Skolen - Morgensamling

Vi ønsker, at indføre morgensamling på skolen, for at eleverne skal få en tryg start på dagen og blive mødt som hele personer og være en del af skolens demokratiske fællesskab. Morgensamlingen er en grundsten i udviklingen af fællesskabet.

Tiltag:

• Ved hver morgensamling tildeles eleven en fast plads
  • Lærerne tildeles på skift en uge, hvor de står for morgensamlingen
  • Morgensamlingen har en fast struktur; informationer/beskeder, en sang og/eller en fortælling
  • Eleverne kan bidrage med et indslag, en sang, en oplæsning, information fra elevråd etc.

Mål:

• At opbygge fællesskabet og udvise tolerance
  • At opnå tryghed gennem en fast daglig struktur
  • Eleverne lærer hinanden at kende, store og små og får fælles oplevelser
  • At eleverne lærer at lytte i en større forsamling
  • At eleverne får oplevelsen af at blive hørt og respekteret, når de selv holder oplæg
  • At emnerne, sangene og oplæggene er i overensstemmelse med skolens målsætning

Evaluering:

Fokuspunkter for evalueringen, der sker efter 3 måneder:

• De lærere der står for morgensamlingen forbereder afholdelsen ugen før. Alle emner bliver gemt i vores Morgensamling” mappe. Var det tid nok?
  • ​Sikrer vi, at morgensamlingen i såvel form som indhold inspirerer og engagerer?
  • Giver morgensamlingen mere ro?
  • Overholder vi tiden og viser ansvarlighed for både undervisningen og fællesskabet?