Vejledning og gode råd om børns brug af internettet

I dag bruger børn nettet og det er rigtig godt. Mange af jer har sikkert snakket med jeres børn om, hvilke sider man ikke skal gå ind på og at man ikke skal snakke med hvem som helst over nettet.

Mange venskaber opstår og bliver vedligeholdt på f.eks facebook.Tal med dit barn om, at man skal være 13 år, før man må oprette en profil på Facebook, men rigtig mange starter tidligere. Lav eventuelt en fælles familie profil, hvis dit barn ikke er 13 år.

Lær dit barn at opdatere sikkerhedsindstillinger på Facebook.

Børns sprogbrug på nettet kan til tider være hårdt. Grænserne flytter sig, når man ikke står ansigt til ansigt. Flere oplever at blive mobbet på nettet. Det der sker over nettet er ofte usynligt for de voksne. Derfor er det vigtigt, at snakke med børnene om, at de er med til at opbygge en god net kultur.

Den gode net kultur:

• Lær dit barn at tage ansvar for egne handlinger på internettet samt at hjælpe og forsvare andre børn.
  • Gør dit barn opmærksom på, at man meget nemmere kan blive misforstået på nettet (og mobilen) end i virkeligheden.
  • Lær dit barn at spørge om lov, før de sender et billede af en ven, tlf.nr. eller andre personlige oplysninger til andre.
  • Lær dit barn at være privat på nettet. Nogle ting skal man kun fortælle til sin bedste ven og ikke til alle de andre, der kan følge med på nettet.
  • Opfordrer dit barn til at få alle i klassen med i fællesmails, beskeder og aftaler.
  • Snak med dit barn om, hvad man diskuterer på nettet og at religiøse, personlige og politiske emner kan ind imellem være meget følsomt og virke stødende på andre.

I kan få flere gode råd på www.sikkerchat.dk . Red Barnet har desuden oprettet en online rådgivning, der hedder Buddygard. Her kan man få hjælp og rådgivning, hvis man har oplevet noget ubehageligt på nettet eller på mobilen.

Med venlig hilsen AKT – udvalget på Al Salahiyah Skolen